فرآيند در ادبيات كسب و كار به معناي مجموعه گامها و فعاليتهايي است كه براي مشتري ارزش ايجاد نمايد.
انقلاب صنعتي، به مفهوم فرآيند پشت كرد و آن را به وظيفههاي تخصصي تقسيم كرده و همه تلاشها بر بهسازي اين گونه وظيفههاي جداگانه صورت گرفت.
ولي دشواريهاي پيچيده و پايدار دهههاي پاياني اين سده به گونهاي بودند كه بهسازي در انجام وظيفهها ديگر چاره آنها نبود.
دشواري از ناهماهنگي فرآيندها ناشي ميشد و راه چاره آن رويكرد مجدد به فرآيندها بود.
براي اداره سازمانهاي فرآيند محور بايستي در همه زمينههای زیر بازانديشي كرد:
. آنچه كاركنان انجام ميدهند
. شغل افراد
. مهارتهاي موردنياز آنها
. روش ارزيابي و پاداشدهي
. مسير پيشرفت كاركنان
. ساختار سازماني
. نقش مديران و استراتژيهاي اصلي سازمان.
ساختار وظيفهگراي سازمانها تا چند دهه پيش نتايج ارزشمندي را براي آنها بههمراه داشت
اما بهدلايل مختلف از جمله تغيير ماهيت رقابت و مشتري، اين ساختار به نگرش فرآيند محور كه زمينهساز موفقيت سازمانهاي امروز است تغيير جهت داده است.
توانمندي ديدن سازمان در شكل فرآيندي، توانايياي است كه بسياري از سازمانها و مديران از آن بيبهرهاند و اين خود ريشه بسياري از مشكلات سازمانهاي امروز است.
توسعه كسبوكار در حوزه صنعت و همچنين رقابتي شدن بازارهاي جهاني در زمينه عرضه محصولات جديد،
ايجاد راهكارهاي مديريت و طراحي فرآيندها را به عنوان جزئي لاينفك براي رقابت و بقا در بازارهاي مربوطه به دنبال داشته است.
شرکتها در اين حوزه نيازمند بهروزآوري و اتخاذ تصميمات سريع، به موقع و صحيح براي اخذ رويكردي مناسب براي مواجه با عوامل محيطي پويا هستند.
اين تصميمات ناشي از اجراي صحيح رويهها و رويكردهايي است كه از راهبردهاي كسبوكار نشات ميگيرد.
براي اجراي چنين جهتگيريهايي شركت، نيازمند اجراي فرآيندهاي موثر و اساسا زنجيره فرآيندي پويا، چابك و مبتني بر نيازمنديهاي محيطي است.
بنابراين بايد در توسعه و انعطافپذيري كسبوكار به رويكردهايي تمركز نمود كه قادر به تامين كليه جوانب استراتژيها و مولفههاي راهبري سازمان باشند.
براي تحقق چنين رويكردهايي، اجراي روشها و استانداردهاي تجربه شده و موفق از رايجترين موارد براي بهينهسازي فرآيندهاي كسبوكار هستند.
بر مبناي آن ميتوان به روشهايي همچون مدلسازي فرآيندهاي كسبوكار، بهبود فرآيندها، بازمهندسي و ساير استانداردهاي مطرح در اين حوزه اشاره نمود.
– توصيف و تشريح عمليات، تعاريف و رويههاي فرآيندي شركت در يك قالب استاندارد
– افزايش سطح دقت شناسايي مشكلات در حوزه كسبوكار و ارايه راهكارهاي مناسب
– ارتقاي سطح انعطافپذيري مدل اصلي كسبوكار شركت در مقابل تغييرات و نيازمنديهاي راهبردي شركت
– همگامسازي مدل زنجيره اصلي كسب وكار شركت با جهتگيريها و راهبردهاي توسعه كسبوكار