تغييرات به وجود آمده در اقتصاد جهاني و تلاشهاي انجام شده توسط سازمان جهاني (WTO)
در راستاي جهاني كردن اقتصاد و افزايش رقابت، كشورهاي مختلف اعم از توسعهيافته و يا در حال توسعه را به اين باور رسانده است كه
براي حضور و بقا در بازارهاي منطقه اي، جهاني و حتي داخلي بايد توان و قابليت رقابتپذيري صنايع و سازمانهاي خود را افزايش دهند.
مدلهاي تعالي سازماني يا سرآمدي كسب و كار،
بهعنوان ابزارهاي قوي براي سنجش ميزان استقرار سيستمها در سازمانهاي مختلف بهكار گرفته ميشوند.
با بهكار گيري اينگونه مدلها، ضمن اينكه يك سازمان ميزان موفقيت خود را در اجراي برنامههاي بهبود در مقاطع مختلف زماني مورد ارزيابي قرار ميدهد،
مي تواند عملكرد خود را با ساير سازمانها و به ويژه بهترين آنها مقايسه نمايد.
امروزه اكثر كشورهاي دنيا با تكيه بر اين مدلها، جوايزي را در سطح ملي و منطقهاي ايجاد كردهاند كه
محرك سازمانها و كسب و كارها در تعالي، رشد و ثروتآفريني است.
جايزه دمينگ در ژاپن، جايزه بالدريج در آمريكا، جايزه اروپايي كيفيت كه توسط بنياد اروپايي مديريت كيفيت ايجاد شده و به مدل EFQM معروف است
و عموميت و استقبال بيشتري در سطح جهان كسب نموده است،
ديدگاه سيستماتيك قوي، توجه دقيق به مديريت مبتني بر فرآيندهاي سازماني و نتيجهگرايي مدل EFQM براي سازمانهاي ايراني كه معمولاً در اين حوزهها با مشكلات جدي روبرو هستند،
بسيار آموزنده و اجرايي است.
جهاني شدن از مهمترين مباحث مطرح در دنياي امروز است كه صنایع ایران، خواسته و يا ناخواسته در مسير آن قرار دارند.
براي ورود به عرصه رقابت جهاني خودرو شرايطي لازم است كه بايد آن را در مجموعه صنایع کشور فراهم نمود.
اين امر علاوه بر نيازمندي برعزم و اراده راسخ مستلزم اجراي يك سري برنامههاي منسجم در مقوله
كاهش هزينه، بهبود كيفيت، توجه به خواست مشتريان، بازاريابي نوين، توسعه صادرات و چالاك شدن كليه بخشهاي صنعتي کشور است.
در روند جهاني شدن، كسب رضايت مشتريان و كاركنان بهعنوان يك مبناي اساسي لحاظ ميشود.
امروزه براي رقابت در عرصه جهاني بايد به دانش فردا مجهز شد، تا بتوان به سمت پيشرفت و تعالي حركت نمود.
– تحقق رويكردهاي متعالي در مباحث جهاني شدن از طريق كسب رضايت مشتريان
– بازاريابي نوين
– بهبود كيفيت و ساير مقولات تعريف شده مستلزم تدارك بستري مناسب براي حركت سريع و پرشتاب مجموعه فعاليتها
– فرآيندهاي عملياتي در قالبي هدفمند و سنجش اثربخشي و ارزيابي نحوه عملكرد فرآيندها با هدف ترسيم چرخه بهبود مستمر
– بهرهمندي از نتايج حاصله بصورت يك فعاليت يادگيري مستمر در اصلاح رويكرد سازمان
– درك نقاط قوت و ضعف سازمان بصورت چرخهاي دائمي از طريق انجام ارزيابيهاي مستمر و ارائه اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه که
ميتواند مسير تعالي سازمانها و حركت آنها به جلو را تسهيل و تسريع نمايد.
مدل تعالي سازماني EFQM بهعنوان الگويي جامع در سنجش توان عملكردي سازمانها از طريق طراحي و اجراي نظام ارزيابي عملكرد سازمانها،
ميزان تحرك هوشمندانه آنها در طراحي مطلوب مسير حركتي، اجراي بهينه اهداف، بررسي نتايج حاصله و سنجش اثربخشي اقدامات انجام شده، را مورد تحليل قرار داده
و سطح كاميابي سازمانها را در نيل به تعالي مشخص ميسازد.
انتخاب اين مدل به منظور استقرار در صنعت این مرز و بوم و نيل به تحقق هر چه بهتر اهداف عاليه کشور در راستاي جهاني شدن است.
بديهي است انجام موارد زیر میتواند در گذر زمان و با حمايت و تعهد مسئولين سازمان، دسترسي به چشمانداز تعيين شده را محقق سازد:
– تعريف فعاليتهاي خود ارزيابي بصورت مستمر
– تعيين نقاط قوت و ضعف
– انجام پروژههاي مطالعاتي براي تقويت نقاط مثبت و مرتفع نمودن نقايص و كاستيها
ارزشها و مفاهيم بنيادي مدل تعالي سازماني چارچوبي روشمند براي ارزيابي عملکرد سازمانها در دو حوزه فرآيندها و نتايج حاصل از اين فرآيندها است.
دستاوردهاي حاصل از ارزيابي در اين مدل عبارتست از
نقاط قوت سازمان و زمينههاي قابل بهبود آن که براي دستيابي به بهبودها فهرستي از برنامههاي اولويت بندي شده را نيز پيشنهاد ميکند.
بر اساس آموختههاي مديريت کيفيت جامع (TQM)، توجه به ارزشها و مفاهيم بنيادين هشتگانه به شرح زير، لازمه موفقيت و ايجاد بهبود مستمر سازمانها است:
. نتيجهگرايي
. مشتريمداري
. رهبري و ثبات در مقاصد
. مديريت مبتني بر فرآيندها و واقعيتها
. توسعه و مشارکت کارکنان
. يادگيري، نوآوري و بهبود مستمر
. توسعه همکاري هاي تجاري
. مسؤوليت هاي اجتماعي سازمان
ارزشها و مفاهيم هشتگانه فوق پايههاي اصلي برنامهريزي و استقرار سيستمها را تشکيل ميدهند
و براي شناخت وضعيت عملکردي سازمانها بايد از معيارهايي بهره گرفت که ارتباط تنگاتنگي با مفاهيم فوقالذکر داشته باشند،
معيارهايي که توسط آنها، ميزان تحقق هشت مفهوم بنيادين و ميزان موفقيت سازمان در دستيابي به نتايج را بتوان اندازه گيري کرد.