امروزه مديريت زنجيره تامين به عنوان يكى از مبانى زير ساختى پيادهسازى كسب و كار الكترونيك در دنيا مطرح است.
ابتدا قصد داریم تا با روشن كردن مفاهيم اصلى مديريت زنجيره تامين جايگاه آن را در توسعه فناورى اطلاعات به ويژه تجارت الكترونيك تبيين كنیم.
در رقابتهاى جهانى موجود در عصر حاضر، بايد محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد.
خواست مشترى بر كيفيت بالا و خدمت رسانى سريع، موجب افزايش فشارهايى شدهاست كه قبلاً وجود نداشته است،
در نتيجه شركتها بيش از اين نمىتوانند به تنهايى از عهده تمامى كارها برآيند.
در بازار رقابتى موجود، بنگاههاى اقتصادى و توليدى علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى،
خود را به مديريت و نظارت بر منابع و اركان مرتبط خارج از سازمان نيازمند يافتهاند.
علت اين امر در واقع دستيابى به مزيت يا مزاياى رقابتى با هدف كسب سهم بيشترى از بازار است.
بر اين اساس، فعاليتهاى نظير
. برنامهريزى عرضه و تقاضا
. تهيه مواد، توليد و برنامهريزى محصول
. خدمت نگهدارى كالا
. كنترل موجودى، توزيع، تحويل و خدمت به مشترى كه قبلا همگى در سطح شركت انجام مىشده اينك به سطح زنجيره عرضه انتقال پيدا كرده است.
مديريت زنجيره تأمین پديدهاى است كه اين كار را به طريقى انجام مىدهد كه مشتريان بتوانند خدمت قابل اطمينان و سريع را با محصولات با كيفيت در حداقل هزینه دریافت کنند.
حالت كلى زنجيره تأمين از دو يا چند سازمان تشكيل مىشود كه رسماً از يكديگر جدا هستند
و به وسيله جريانهاى مواد، اطلاعات و جريانهاى مالى به يكديگر مربوط مىشوند.
اين سازمانها مىتوانند بنگاههايى باشند كه مواد اوليه، قطعات، محصول نهايى و يا خدماتى چون توزيع، انبارش، عمدهفروشى و خردهفروشى توليد مىكنند.
حتى خود مصرفكننده نهايى را نيز مىتوان يكى از اين سازمانها در نظر گرفت.
امروزه شركتها دريافتهاند كه بخش خريد آنها مىتواند به طور فزايندهاى در افزايش كارآيى و اثربخشى آنها مؤثر باشد
و به همين دليل شيوههاى خريدشان را تغيير داده و سعى كردهاند تا براى كالاهاى خود شيوه خريد مناسب را بيابند، بهطورى كه بخش خريد بتواند به عنوان جزيى از شركت، اهداف استراتژيك خريد شركت را برآورده سازد.
براى تحقق اين امر هر خريد استراتژيك نيازمند يك برنامهريزى استراتژيك خريد براى كالاى مورد نظر است كه
معناى اين سخن برقرارى يك رابطه استراتژيك با تأمينكنندگان است.
آشكار است كه براى تحقق اين امر بايد با تأمينكنندگان شايسته و منتخب روابط استراتژيك برقرار كرد تا
در جوار همكارى استراتژيك با آنها بتوان به مزاياى رقابتى مورد نظر دست يافت.
براى رسيدن به اهداف توسعه فناورى اطلاعات و كسب و كار الكترونيك پيادهسازى راهحلهاى مديريت زنجيره تأمين در سازمانها به عنوان ضرورت اساسى مطرح مىگردد.
توصيه مىشود صنايعى نظير صنعت خودرو، صنايع هوا فضا و پتروشيمى كه تأمينكنندگان زيادى دارند از اين راهحل براى بهبود ارتباط با تأمينكنندگان بهره گيرند.