پس از آغاز بحث سیستمها و پیدایش سیستمهای مختلف خدماتی و تولیدی،
سیستمهای مدیریتی بهعنوان راهكاری برای ایجاد انسجام و هماهنگی بیشتر بین سیستمهای مختلف موجود، مطرح شدند.
سیستمهایی نظیر سیستمهای مدیریت تولید، مدیریت عملیات، مدیریت آموزش و… از جمله این رویكردهای مدیریتی به سیستمها هستند.
با بهكارگیری این رویكردهای مدیریتی و بعد از پیدایش رقابتهای گسترده در سطح بینالمللی در زمینه كسب و كار، استفاده از فنون و تكنیكهای اثربخش برای افزایش توان رقابتی بالا گرفت.
تدوین و توسعه «استانداردهای بینالمللی» بخصوص توسط سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) در این زمینه بسیار مورد توجه قرار گرفت.
«سیستم مدیریت یکپارچه IMS» در واقع با هدف تلفیق سه استاندارد ISO 9001 ، ISO 14001 و OHSAS 18001
در جهت رسیدن به یك سیستم جامع مدیریتی مطرح شدهاست.
این استاندارد در مدت كوتاهی كه از آغاز بحث و بهكارگیری آن میگذرد، توانسته است نتایج مثبت و قابل توجهی بهبار آورد.
مزایای فراوان ناشی از استقرار این سیستم یكپارچه، در كنار مباحث نظری عمده مطرح در آن، به همراه شرحی از هر یك از اجزای این سیستم، محتوای اصلی این مقاله را در بر میگیرد.
یکپارچگی به این معنی است که شیوههای مدیریت داخلی را در یک سیستم ادغام میکند، بنابراین سیستم به هم پیوند داده میشود تا یک قسمت جدایی ناپذیر از سیستم مدیریت باشد.
یک سازمان باید برای به اشتراک گذاشتن ابزارها ، متدولوژی ها و مدیریت سیستماتیک مناطق مختلف و تحقق استاندارد یا مدل های مختلف حاکم بر سیستم های مدیریتی اقدام کند.