اصول مديريت كيفيت كه مبناي استانداردهاي سري ISO 9000 (و همچنين استانداردهاي سريِ ISO 10000 به عنوان بخشي از آن مجموعه) است که بر اهميت مديريت منابع انساني و نياز به آموزش مناسب تأكيد دارد.
بر مبناي اين اصول مشتريان احتمالاً به هر دو جنبه، يعني ميزان تعهد سازمان به منابع انساني خود و همچنين توانايي سازمان براي نشاندادن راهبرد مورد استفاده براي بهبود شايستگي كاركنان خود، توجه دارند و به آنها ارج مينهند.
كاركنان در تمامي سطوح بايستي آموزش ببينند به گونهاي كه تعهد سازمان در عرضه محصولات با كيفيت لازم و در يك بازارِ به سرعت در حال تغيير كه در آن خواستهها و انتظارات مشتريان دائماً افزايش مييابد، برآورده گردد.
اين استاندارد ميتواند هرگاه به منظور تفسيرموارد «تحصيلات» و «آموزش» در استانداردهاي مديريت كيفيت و تضمين كيفيت سري ISO 9000 نيز به راهنمايي نياز باشد، مورد استفاده قرار گيرد.
هر نوع ارجاع به آموزش در اين استاندارد همه نوع آموزش و تحصيلات را شامل ميشود.
اهداف سازمان در زمينه بهبود مداوم، از جمله در رابطه با عملكرد كاركنان آن، ممكن است تحت تأثير عوامل متعدد داخلي و بيروني از قبيل تغييرات بازار، فنّاوري.
نوآوري و خواستهها و يا الزامات مشتريان و ساير طرفهاي ذينفع قرار گيرد. اين گونه تغييرات سازمان را ملزم ميسازد تا نيازهاي مرتبط به شايستگي در سازمان خود را مورد تحليل قرار دهد.
راهنماييهاي مندرج در اين استاندارد موارد زیر را شامل ميشود:
. ايجاد
. اجرا
. نگهداري
. بهبود راهبردها و سيستمهاي آموزشي را كه بر كيفيت محصولات عرضه شده توسط سازمان تأثير ميگذارد.
اين استاندارد براي همه سازمانها از هر نوعي كه باشند قابل بهكارگيري است.
اين استاندارد جهت استفاده در قراردادها، مقررات و گواهي كردن (صدور گواهينامه) در نظر گرفته نشدهاست.
استاندارد ISO 10015 به الزامات استانداردهاي سري ISO 9000 چيزي نميافزايد، يا آنها را تغيير نميدهد و يا اصلاح نميكند.
اين استاندارد براي بهكارگيري توسط ارائهدهندگان آموزش كه خدماتي را به ساير سازمانها ارائه ميدهند، در نظر گرفته نشدهاست.
منبع اصلي كه ارائهدهندگان آموزش ميتوانند به عنوان مرجع مورد استفاده قرار دهند
استاندارد بينالمللي ISO 9004-2-1991 با عنوان عناصر سيستم كيفيت و مديريت كيفيت –بخش دوم–راهنمايهايي براي سازمانهاي خدماتي است،
البته تا هنگامي كه با استاندارد ايران–ايزو 9004 سال 2000 جايگزين نشدهاست.
ارائهدهندگان آموزش ميتوانند از اين استاندارد در موارد مربوط به تأمين نيازهاي آموزشي كاركنان خود استفاده كنند.