ایزو 9001:2015 معیارهایی را برای سیستم مدیریت کیفیت فراهم میآورد. این استاندارد تنها استاندارد از خانواده ایزو 9000 است که برای آن گواهینامه صادر میشود.
استاندارد ایزو 9001:2015 الزاماتی را برای سیستم مدیریت کیفیت تعیین مینماید و سازمانها با اهداف زیر میتوانند از این استاندارد استفاده نمایند:
این استاندارد توسط کلیهی سازمانها فارغ از اندازه و دامنه فعالیت میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
در واقع بالغ بر یک میلیون شرکت و سازمان در بیش از 170 کشور در سرتاسر دنیا دارای گواهینامه ISO 9001 هستند.
ISO 9001 مبتنی بر تعدادی از قوانین مدیریت کیفیت، تمرکز قوی بر مشتری و انگیزه و مفهوم مدیریت ارشد است.
همچنین از مفاهیمی نظیر رویکرد فرآیندی و بهبود مستمر نیز استفاده شده است.
استفاده از استاندارد ایزو 9001 این اطمینان را ایجاد میکند که مشتریان، کالا یا خدمات خوب و با کیفیت دریافت خواهند نمود که در نهایت منجر به سود برای سازمان خواهد شد.
این اطمینان حاصل میشود که مدیریت کیفیت به طور کامل در سازمان یکپارچه شده و با استراتژیهای سازمان منطبق است.
مشارکت بیشتر در سیستم مدیریت این اطمینان را در سازمان ایجاد مینماید که سازمان نسبت به اهداف سازمان تشویق میشوند.
تشویق استفاده از سیستم مدیریتی به عنوان یک ابزار نظارتی و کمک به شناسایی فرصتهای سازمان برای کمک به بهبود
با ایجاد یک ساختار جدید در کلیه استانداردهای سازمان ایزو، استقرار چندین سیستم مدیریتی آسانتر شده است.