روز جهانی کیفیت برای شناخت متخصصان حوزه کیفیت در سراسر جهان طراحی شده است. این روز فرصتی را برای شما فراهم میکند که دستاوردهای تیم و سازمان خود را جشن بگیرید.
امسال یک نقطه عطف جالب – صدمین سالگرد برای CQI (موسسه جهانی کیفیت) محسوب میشود. CQI با داشتن 19000 عضو در 130 کشور، به طور ویژه برای هدایت مشاغل جهانی حوزه کیفیت فعالیت میکند.
به مناسبت این روز به معرفی مشاغل حوزه کیفیت میپردازیم:
دادههای مرتبط با کیفیت را از تولید، خدمات یا فعالیتهای بهبود فرآیند وارد کرده و تعدیل میکند و این دادهها را با استفاده از روشهای آماری گزارش میکند.
در پروژههای بهبود کیفیت سهیم است اما نه لزوماً به صورت تمام وقت. لزوماً مسئولیت اصلی برای مدیریت، تضمین و یا کنترل کیفیت را بر عهده ندارد.
اجرا و گزارش ممیزی سیستم کیفیت داخلی یا خارجی را بر عهده دارد.
متخصص شش سیگما یا کیفیت. اغلب رهبر تماموقت و مسئول اجرای پروژههای پیشرفت فرآیند در سازمان برای افزایش سطح رضایت مشتری و بهرهوری است.
اندازهگیریهای الکتریکی، مکانیکی، الکترومکانیکی، تحلیلی و الکترونیکی را آزمایش، کالیبره و نگهداری میکند. همچنین به آزمایش، کالیبره کردن و نگهداری ابزار و امکانات ضبط و نشانگر برای مطابقت با استانداردهای تعیین شده میپردازد.
رهبر کسبوکار یا مدیر ارشدی که تضمین میکند که منابع برای آموزش کیفیت و پروژهها در دسترس بوده و در بازنگریهای تلفات پروژه نیز سهیم است.
اغلب فرد اجرایی است که به مسائل سازمانی شش سیگما میپردازد.
ارائه مشاوره، تسهیل و آموزش در مورد توسعه، مدیریت و جنبههای فنی در راستای بهبود کیفیت سازمان در هر سطح یا همه سطوح. دارای تخصص در برخی یا همه جنبههای کیفیت است.
این فرد میتواند خارج از سازمان و یا کارمند سازمان باشد.
جمعآوری، سازماندهی، نمایش و توزیع اطلاعات مربوط به کیفیت و عملکردهای پیشرفت فرآیند، شامل انطباق و مستندسازی استانداردهای مدیریت کیفیت، مانند ISO 9001. به طور معمول گزارشهایی را با استفاده از مهارتهای کامپیوتری تولید میکند و این گزارشها را برای کاربران مختلف در سازمان یا در بین مشتریان و تأمینکنندگان توزیع میکند.
نظارت بر کلیه جنبههای کیفیت سازمان یا تلاشهای مربوط به بهبود کسبوکار، مانند توسعه و اجرای برنامه، آموزش کارمندان، و تسهیل تغییر در کل سازمان.
مسئول ایجاد برنامهها، سیاستها و روندهای استراتژیک در تمام سطوح جهت برآورده شدن نیازها و انتظارات مشتریان داخلی و خارجی.
آموزش دیگران در مباحث، ابزارها و تکنیکهای مرتبط با کیفیت. این فرد ممکن است کارمند سازمان و یا مدرس دانشگاه باشد.
به صورت حامی یا تحت نظارت یک کمربند سیاه شش سیگما عمل میکند، مشکلات کیفیت را تجزیه و تحلیل میکند و در پروژه های بهبود کیفیت مشارکت دارد.
دارای حداقل سه سال سابقه کاری است.
بازرسی، ممیزی و گزارش در مورد مواد، فرآیندها و محصولات با استفاده از ابزارها و تکنیکهای اندازهگیری برای اطمینان از مطابقت با استانداردهای کیفیت سازمان.
تضمین مدیریت کیفیت، فرآیند یا تلاشهای بهبود کسبوکار در یک بخش مشخص از سازمان. ممکن است مسئول برخورد با مشتریان و تأمینکنندگان باشد.
متخصص شش سیگما یا کیفیت و مسئول اجرای استراتژیک در سازمان است.
واجد شرایط برای آموزش روشها، ابزارها و برنامهها در کلیه عملکردها و سطوح یک سازمان به سایر تسهیلکنندگان شش سیگما است.
منبعی برای استفاده از روشهای آماری برای بهبود است.
کارهای مهندسی را برای ارزیابی فرآیندهای تولید یا پروژههای بهبود عملکرد برای بهینهسازی انجام میدهد.
وظایف همچنین ممکن است شامل توسعه فرآیندها برای اطمینان از برآورده شدن کیفیت، هزینه و کارایی باشد.
طراحی، نصب و ارزیابی فرآیندها و روشهای آماری تضمین کیفیت را بر عهده دارد.
همچنین به طراحی یا بازرسی و آزمایش مکانیسمها و امکانات میپردازد. محدودیتها و استانداردهای خدمات و تولید را تحلیل میکند.
تدوین یا کمک به تدوین سیاستها و رویههای تضمین کیفیت را انجام میدهد.
ممکن است مفاهیم و ابزارهای تضمین کیفیت را آموزش دهد.
او رابط سایر کارکردهای مهندسی در یک سازمان و مشتریان و تأمین کنندگان درمورد موضوعات مربوط به کیفیت است.