بهطور کلی برند یا نام تجاری شامل نامها اصطلاحات، نشانهها و آرمها است که محصولات، خدمات و اشخاص حقیقی و حقوقی را می شناسانند. در واقع مهمترین عملکرد برند در این مطلب خلاصه میشود که نامهای تجاری مشتریان را قادر میسازند تا کالا و خدمات تولید شده توسط یک سازمان را از دیگر سازمانها تشخیص دهند.
یک نام تجاری به وسیله تأثیراتی که بر مصرفکنندگان یا مشتریان دارند باعث خلق یک اثر اقتصادی بر سازمان شده و بر فروش آینده شرکت تأثیر بسزایی دارند.
داراییهای نامشهود شرکت که نام تجاری را شامل میشود عموما با ارزشترین داراییهای یک سازمان تلقی میشوند. در هرصورت به علت نامشهود بودن ارزش برندها متقاعد ساختن افراد برای قبول و تایید ارزش مالی واقعی یک نام تجاری، به مقبولیت روش ارزشگذاری نام تجاری بستگی دارد.
ارزشگذاری برند به شناسایی نقاط ضعف و قوت یک نام تجاری کمک شایانی کرده و به سازمانها در شناسایی نامهای تجاری معروف کمک مینمایند تا بتوانند منابع محدود خود را به بهترین نحو تخصیص دهند.
ارزشگذاری یک نام تجاری دارای مزایای مختلفی است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
. ایجاد یک تصویر ذهنی مثبت نسبت به سازمان و افراد آن
. عملکرد به عنوان یک شاخص مؤثر در اندازهگیری بهرهوری
. عملکرد به عنوان یک ابزار مناسب جهت توسعه استراتژیهای سازمان
. کمک به افزایش سرمایهگذاری مطمئنتر
. تسهیل سرعت انتقال سرمایه در مواقع موردنیاز نظیر حل مسائل فوری
مدت طولانی است که شرکتها برای تعیین تأثیر واقعی و ارزش برندهایشان در ستیزند.
ایزو 10668 یک گام مهم رو به جلو برای صنعت به حساب میآید.
این استاندارد تنها و جدیدترین استاندارد بینالمللی برای ارزشگذاری برند است.
استاندارد ISO 10668 با عنوان «نام تجاری- نیازمندیها برای ارزش پولی نام تجاری» به تشریح استوار و شفاف روشهای اجرایی برای اندازهگیری میزان ارزش یک نام تجاری میپردازد.
این استاندارد در واقع برای رسیدن به یک نتیجه مؤثر بر سه وجه رفتاری، مالی و حقوقی مرتبط با برند تمرکز دارد.
نتیجهگیری:
در نهایت از راهنمایی های استاندارد ISO 10668 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– حقوق مالکیت و محافظت از یک نام تجاری
– اندازه بازار و روندهای آن، تأثیر برند بر انتخاب خرید
– گرایشهای متفاوت ذینفعان به سوی برند
این استاندارد چارچوبی شامل اهداف، رویکردها و روشهای ارزیابی و منابع دادهها و مفروضیات کیفیت را مشخص مینماید و به حرفهای شدن مدیریت برند در آینده کمک میکند.